25.04.2010

Geneva - medalie de aur (2)

Cea mai importantă distincţie de anul acesta pentru Romania
a fost obţinută de:

Raluca - Ioana van Staden

Trofeul de Aur al Organizaţiei Mondiale

pentru Proprietate Intelectuală
pentru Cea mai bună Femeie Inventator

pentru inventarea unui senzor care determină existenţa cancerului în corpul uman în mai puţin de 6 minute.

Alaturi de Raluca – Ioana si Jacobus van Staden la standul inovatiei lor,
premiata cu doua dintre cele mai importante distinctii ale Salonului

Interviul pe care Andreea Marin i l-a luat dnei van Staden

A.M.B.: Am fost curioasa sa aflu mai multe despre inovatia Dumneavoastra decat pot vedea in pliantele existente la Salon, pentru ca ideea suna extraordinar, dar un om care nu este chimist sau medic are nevoie de explicatii suplimentare pentru a se convinge. Asa ca am dat cautare pe Youtube dupa cuvintele “Stoc microsens”, care nu-mi spuneau prea mult, si am gasit filmul de prezentare al inventiei. Ce este, in cateva cuvinte, dispozitivul pe care l-ati gandit?

Raluca-Ioana van Staden: Un senzor care determina existenta cancerului in corpul uman, la nivel molecular, direct din sange, printr-o procedura simpla care poate sa-ti spuna acest lucru in mai putin de 6 minute. Interesant este ca acest lucru poate fi determinat inainte de a avea simptomele bolii, ceea ce e un mare avantaj: descoperit la timp, cancerul poate fi tratat cu succes. Noi am facut experimente deja pe diverse tipuri de cancer: ovarian, la san, gastrointestinal, de prostata. In momentul in care dispozitivul nostru ar fi produs pe scara larga, el ar fi foarte usor de utilizat de catre orice medic sau asistent medical, dar chiar si de catre oamenii fara o pregatire in domeniu, pentru ca modul de utilizare este la fel de usor ca in cazul glucometrului. Proiectul nostru are loc in unicul laborator de tehnologie analitica de proces din Romania, PATLAB, aflat in Institutul de Electrochimie si Materie Condensata Timisoara.

A.M.B: Aveti o poveste de viata atipica. Unde va sunt radacinile?

R.I. van Staden: Intr-o familie in care mama era profesoara de limba romana si tata dascal de chimie. Am mostenit si latura artistica, si asa se face ca nu m-am lasat pana nu am urmat, dupa facultatea tehnica, si Conservatorul. Tata a reusit sa ma atraga spre chimie, asa cum a facut-o cu multe generatii de elevi. Am reusit sa le imbin pe amandoua, pentru ca am simtit ca nu pot sa renunt la nici una din cele doua laturi care ma intregesc ca om. Pot sa spun ca sunt chimistul care are in acelasi timp si concerte de pian. Un moment impresionant a fost cel in care, lucrand in Africa de Sud, la Universitatea din Pretoria, unde am trait 10 ani, am avut prima oferta de a sustine un concert. Tot acolo am avut sansa sa cant alaturi de o profesionista, Cristina Anghelescu, sa primim aplauze si urale: “Bravo Romania!”.

A.M.B.: In Africa ati devenit sotie si mama?

R.I. van Staden: L-am cunoscut pe sotul meu la o conferinta in Bologna. In 1997, am aplicat pentru o bursa post-doctorat la Universitatea din Pretoria si mi-a fost acordata pentru 2 ani. Rezultatele foarte bune obtinute acolo si lucrarile publicate au contribuit la extinderea perioadei cu o bursa de prestigiu acordata pentru inca un an de catre Fundatia Nationala de Cercetare din Africa de Sud. Din 2001, am devenit lector, iar mai apoi profesor asociat al Universitatii din Pretoria. In toata aceasta perioada am vazut ca impreuna cu actualul sot pot sa fac o echipa buna, atat in cercetare cat si in viata. Asa se face ca in toamna anului 2001 ne-am casatorit la Pretoria si parintii mei ne-au organizat o nunta de vis in stilul traditional romanesc. Primul copil, Freddy, a fost nascut la Pretoria pe 15 decembrie 2003. Maria a venit pe lume la Bucuresti, pe 26 noiembrie 2007. Dar desi in Pretoria aveam conditii de cercetare excelente si o echipa de studenti formata in spiritul cercetarii, intotdeauna mi-a lipsit sa fiu acasa si mi-am dorit sa fac ceva pentru tara din care veneam.

A.M.B.: Marea problema in cercetarea romaneasca, nu e un secret pentru nimeni, e finantarea. Multe proiecte sau idei bune nu reusesc sa ajunga pana la capat din pricina lipsei banilor. Ati atins acest rezultat extraordinar avand o finantare de 100 % din cat aveati nevoie? Sa inteleg ca sunteti mai norocosi, Dumneavoastra si sotul, facand echipa pentru acest succes?

R.I. van Staden: Nu, din pacate banii primiti au fost cu mult mai putin decat cei necesari pana la finalizarea ideii si ajungerea ei pe piata. E frumos sa primesti un astfel de premiu si sa-ti fie apreciata descoperirea, insa daca nu avem suficienti bani pentru a face ca aceasta descoperire sa ajunga la oamenii care au nevoie de ea, toata munca noastra e in zadar. Pana in prezent, am primit 57 % din fondurile ce ne sunt necesare. An de an, banii repartizati proiectului sunt din ce in ce mai putini, de aceea ar fi extraordinar sa avem si finantare privata. Sunt multi oameni carora le pasa de tema numita “Cancer”, si cine stie, poate unii dintre ei citesc chiar acest interviu si vor intelege ca orice donatie ne poate fi de ajutor.

A.M.B.: Eu mi-am propus sa donez banii adunati din vanzarea albumului meu, “Pretuieste Viata”, catre cauza mamelor bolnave de cancer. Ma gandesc serios acum, ca v-am cunoscut si am inteles cat de importanta e aceasta inovatie, sa sprijin proiectul Dumneavoastra de cercetare, care merita tot suportul, poate fi o sansa extraordinara pentru oameni sa fie cu un pas inaintea simptomelor bolii si sa o poata trata la timp. Va tin pumnii si va felicit cu tot sufletul! Dar mai am o ultima intrebare: de ce ati avut lacrimi in ochi pe timpul acestui interviu?

R.I. van Staden: Pentru ca mi-a trezit amintiri legate de faptul ca sunt foarte apropiata de parintii mei, de plaiurile romanesti si as fi vrut ca implinirile mele profesionale, pentru care am primit aplauze la celalalt capat al lumii, sa se intample in tara mea.

UPDATE:

Domeniul de anul acesta, la Gala naţională zece pentru România, au fost eroism, cercetare ştiinţifică, muzica uşoară, sport, arhitectură, proiecte în folosul comunităţii, muzică populară, antreprenoriat românesc, diplomaţie şi teatru. 2010 a adus unele noutăţi în ceea ce priveşte acordarea premiilor. Mai exact, cercetarea sociologică a fost înlocuită cu juriul de elite, categoriile profesionale au fost înlocuite cu domenii de excelenţă ale României.

Primul premiu "Zece pentru România" a fost acordat pentru cercetarea ştiinţifică, Ralucăi van Staden. Cercetătoarea a fost premiată pentru cele 60 de lucrări în domeniul senzorilor chimici, pentru proiectele internaţionale în domeniul biomedical şi, mai ales, pentru brevetul intitulat "dispozitiv de diagnosticare a cancerului la nivel molecular"

Citeste mai mult pe REALITATEA.NET: http://www.realitatea.net/gala-zece-pentru-romania-la-a-vi-a-editie-vezi-live-de-la-ora-20_783177.html#ixzz1UKwytKIi

Arhivă blog